معاون راه روستایی و فرعی وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه توسعه ای و ساماندهی مرز باشماق تعریف شده و برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن هم ۱۰۵ میلیارد تومان است که برآورد شده تا ۱۶۰ میلیارد تومان هم افزایش می یابد.

به گزارش هه وال موکریان، علی خاوری در یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان، با اشاره به اینکه باشماق دومین مرز ترانزیتی کشور است، اظهار داشت: ۱۰ درصد ترانزیت ورودی کشور و ۱۹ درصد ترانزیت خروجی در ۱۰ ماهه امسال مربوط به مرز باشماق مریوان است که این جایگاه بالا و اهمیت و تاثیرگذاری این مرز را می رساند.

وی یادآور شد: امسال ۷۲ پروژه راهسازی در کردستان از محل منابع ملی به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال تعریف شد که متوسط پیشرفت فیزیکی آنها ۵۵ درصد است.

بهره‌برداری از جاده سنندج – مریوان در بهار ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل هم در این جلسه، با اشاره به خدمات دولت در توسعه حمل و نقل جاده‌ای گفت: کردستان با ۳۴۰ کیلومتر بیشترین سهم را در بین پنج استان در مسیر کریدور بزرگراهی غرب کشور، دارد.

خیرالله خادمی، طول این بزرگراه را یک هزار و ۴۷۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۹۰۰ کیومتر از این میزان در برنامه ساخت است که این طرح هم بهار سال بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به تلاش برای تسهیل دسترسی مردم کردستان به مرکز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر از تهران تا سنندج به غیر از هشت تا ۱۰ کیلومتر واقع در گردنه صلوات ‌آباد چهار خطه بوده و افزایش ظرفیت، توسعه و دسترسی ایمن را فراهم کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ادامه این مسیر تا مرز باشماق اشاره کرد و گفت: برای جاده سنندج – مریوان ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن نقد بوده است.

وی با بیان اینکه مسیر ۵۲ کیلومتری این محور هم بهار سال آینده افتتاح می‌شود، اضافه کرد: تاکنون ۴۴ کیلومتر این مسیر آسفالت شده است.

خادمی همچنین یکی از طرح‌های مهم کردستان را راه‌آهن تهران – همدان – سنندج نام برد که ۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن ابلاغ شده و زیرسازی ۱۵۱ کیلومتر آن تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به حدف برخی موانع ریل‌گذاری این خط‌ آهن در کیلومتر ۲۱، یادآور شد: عملیات ریل‌گذاری از دیروز سرعت گرفته و ۴۹ کیلومتر این مسیر ریل‌گذاری شده است.

خادمی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریال در این طرح کمک شده و از سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده و تلاش ما این است تا بهار سال آینده ریل‌گذاری به اتمام برسد، افزود: اردبیل، آذربایجان شرقی و کردستان سه استانی است که تا پایان دولت به شبکه ریلی متصل می‌شود.

انتهای پیام/

اروميه – اشنويه – بوکان – پلدشت – پيرانشهر – تکاب – چالدران – چايپاره – خوي – سر دشت – سلماس – شاهين دژ – شوط – ماکو – مهاباد – مياندوآب – نقده – بانه – بيجار – دهگلان – ديواندره – سروآباد – سقز – سنندج – قروه – کامياران – مريوان – سردشت – استان آذربایجان غربی – استان کردستان – استان ایلام – استان کرمانشاه – اسلام آباد غرب – پاوه – ثلاث باباجانی – جوانرود – دالاهو – روانسر – سر پل ذهاب – سنقر – شهرستان صحنه – قصر شیرین – کرمانشاه – کنگاور – گیلانغرب – هرسین – شهرستان آبدانان – ایلام – شهرستان ایوان – شهرستان بدره – شهرستان چرداول – شهرستان دره شهر – شهرستان دهلران – شهرستان سیروان – شهرستان ملکشاهی – شهرستان مهران – استان تهران – شهر خلیفان – شهر سیلوانه – شهر سیمینه – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان –  استان کرمان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین – شهر شویشه – استان کهگیلویه و بویراحمد – مشهد – کرج – شیراز – تبریز – اهواز – رشت – زاهدان – ساری – دزفول – اراک – گرگان – بابل – آمل – بروجرد – آبادان – بجنورد – دلبران – شهرستان میانه – شهرستان سراب – مرند – بستان آباد – بناب – جلفا – شهرستان میانه – ورزقان – هشترود – ملکان – مراغه – عجب شیر – شبستر – آذرشهر – اسکو – محمد یار – چهاربرج – کاشان – نیشابور