ایجاد و توسعه مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری در مهاباد مفهومی نا آشنا برای مدیریت شهری است. هر چند مدت زمانی است که‌ یکی از مطالبات بخشی از شهروندان مهابادی ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری در سطح این شهر است، اما نه گوشی شنوایی و نه عزمی راسخ برای آن از طرف مدیریت شهری وجود دارد.

سرویس یادداشت هه وال موکریان، مرسوم است که در دنیا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط زیست و تأمین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط زیست تعیین می‌گردد، از جمله‌ی آن‌ها روز جهانی محیط زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و غیره است. مدیریت شهری

 روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و … در کشورهای مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز جهت تنویر افکار عمومی صورت گرفته ‌است.

آلودگی هوا دراثر چهارعامل اصلی، تشدید می‌یابد که عمدتاً از عواقب صنعتی شدن محسوب می‌شوند: زیاد شدن تعداد شهرها و ترویج فرهنگ شهرنشینی، گسترش ترافیک شهری، توسعه سریع اقتصادی، افزایش مصرف انرژی در بخشهای دیگر.

البته عامل اصلی آلودگی هوا درشهرهای بزرگ ایران، افزایش بی‌رویه مصرف انرژی در کشور است. حمل و نقل پاک این روزها به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه شهری تبدیل شده ‌است که از سوی مدیران کلیه شهرها به ویژه آن‌ها که بیشتر با بحران آلودگی هوا دست به گریبان هستند، دنبال می‌شود. دوچرخه‌سواری اما یکی از انواع حمل و نقل پاک است.

دوچرخه‌سواری گرچه یک ورزش است، اما ورزشی که یک تیر دارد و چند نشان! دوچرخه هم وسیله‌ای است برای تردد و هم امکانی است برای کاهش حجم ترافیک و کاستن از میزان آلودگی هوای شهر.

دوچرخه به عنوان ابزاری برای گذران اوقات فراغت فعال و غیرفعال، به عنوان یک وسیله نقلیه درون شهری غیر موتوری در سامانه حمل و نقل نوین و نیز به عنوان ابزار یک رشته ورزشی تخصصی و حرفه‌ای مطرح است.

در این زمینه، به دلیل وجود مشکلات متعدد حمل و نقل و آلودگی‌های مختلف زیست محیطی، نقش دوچرخه به عنوان یک ابزار حمل و نقل فعال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارای اهمیتی دوچندان است.

زمانی که به مسائل ناشی از ترافیک، آلودگی هوا، تردد ماشینی افراد از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر و عدم تحرک و جنبش آنها می‌اندیشیم یکی از راه‌هایی که سودمند و مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد، استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله‌ی نقلیه کم حجم و راحت و هم‌چنین ورزشی شاد و سرگرم کننده، مطلوب و مؤثر است.

اما ایجاد و توسعه مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری در مهاباد مفهومی نا آشنا برای مدیریت شهری است. هر چند مدت زمانی است که‌ یکی از مطالبات بخشی از شهروندان مهابادی ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری در سطح این شهر است، اما نه گوشی شنوایی و نه عزمی راسخ برای آن از طرف مدیریت شهری وجود دارد.

انتهای پیام/

اروميه – اشنويه – بوکان – پلدشت – پيرانشهر – تکاب – چالدران – چايپاره – خوي – سر دشت – سلماس – شاهين دژ – شوط – ماکو – مهاباد – مياندوآب – نقده – بانه – بيجار – دهگلان – ديواندره – سروآباد – سقز – سنندج – قروه – کامياران – مريوان – سردشت – استان آذربایجان غربی – استان کردستان – استان ایلام – استان کرمانشاه – اسلام آباد غرب – پاوه – ثلاث باباجانی – جوانرود – دالاهو – روانسر – سر پل ذهاب – سنقر – شهرستان صحنه – قصر شیرین – کرمانشاه – کنگاور – گیلانغرب – هرسین – شهرستان آبدانان – ایلام – شهرستان ایوان – شهرستان بدره – شهرستان چرداول – شهرستان دره شهر – شهرستان دهلران – شهرستان سیروان – شهرستان ملکشاهی – شهرستان مهران – استان تهران – شهر خلیفان – شهر سیلوانه – شهر سیمینه – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان –  استان کرمان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس
  • نویسنده : دیاکو توتونچی